דילוג לתוכן הראשי

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (5-11 אוגוסט 2017)

איכות הסביבה

בשבוע שעבר טאיפיי חוותה את אחד הימים החמים בהיסטוריה שלה - 37 מעלות בצל, עם 93% לחות. המזגנים עבדו שעות נוספות, וצריכים החשמל הכללית של האי עלתה עד לקצה יכולת הייצור.
הממשלה הודיעה על סגירת חלק מהמשרדים בשעות הצהריים ואחר הצהריים, מתוך כוונה לצמצם צריכת החשמל, ו"נשקלים צעדים נוספים" לצמצום הצריכה בשעות השיא.
 
איכות הסביבה בטאיוואן
פח ציבורי אופייני בטאייפי
 כמובן שכל זה העלה לחזית השיח הציבורי את נושא החשמל. הממשלה סימנה לה כיעד להגיע ל 20% אנרגיה מתחדשת תוך 8 שנים, והודיעה בתחילת השנה ששני הכורים הגרעיניים לחשמל שנסגרו לצורך שיפוצים לא ייפתחו, ובמקום זאת ייקדמו פרוייקטים של חשמל ממקורות מתחדשים -בעיקר רוח.

האג'נדה הירוקה היא אחד הנושאים החשובים והמרכזיים ביותר בשיח הציבורי בטאיוואן, והבטחה ברוח זו הייתה חלק ממסע הבחירות האחרונות, בתחילת 2017. אגב, הנושאים המרכזיים בכל מערכות הבחירות בשנים האחרונות הם, כמעט תמיד, הסטגנציה הכלכלית שתושבי טאיוואן חווים, ושיפור איכות הסביבה.
30-40 אחוז מזיהום האוויר בטאיוואן נישא ברוח ומגיע מסין, והשאר מתחלק בין תחבורה ותעשייה מקומיים.
אפשר בהחלט לדבר על מהפכה שטאיוואן עברה בעשורים האחרונים - ממדינה עם זיהום מים ואוויר קשים ביותר, למדינה עם מודעות ירוקה, השנייה בעולם מבחינת מחזור פסולת, ושיפורים מתמידים באיכות האוויר, המים והמזון.

הם זה אפשרי להגיע ל 20% חשמל ממקורות מתחדשים תוך פחות מעשור?
שני הכורים הסגורים אחראים ל 15% מייצור החשמל, ויחד עם הצפי לעלייה בצריכת החשמל בעשור הקרוב (17%) נראה שמדובר באתגר גדול.

ים סין הדרומי


איי טאיפינג טאיוואן
איי טאיפינג שבבעלות טאיוואן
שיחות על ים סין הדרומי נערכו השבוע במנילה. בניגוד לכל פגישות העבר, נציגי טאיוואן לא הוזמנו.
טאיוואן מחזיקה בקומץ איים, שהגדול בהם נקרא טאיפינג (או איטו-אבה). האיים, הממוקמים בין הפיליפינים לוויטנאם, נמצאים תחת שלטון טאיוואן כחלק מהמורשת של ממשלת הרפובליקה הסינית ששלטה בכל סין בחצי הראשון של המאה העשרים.
כיום יש על האי הגדול נוכחות צבאית מתמדת, שדה תעופה ואנטנות עזר ניווט ימי.

ברור שהעובדה שממשלת הפיליפינים לא הזמינה את טאיוואן לשיחות מעידה על הידרדרות ביחסים בין המדינות. זהו צעד נוסף בדרך שהתווה רודי דוטורטה, נשיא הפיליפינים, שהודיע ב2016 על התקרבות לסין על חשבון היחסים עם ארצות הברית.

בשנת 2004, נשיא טאיוואן דאז, צ'ן שואי ביאן, החליף את כוח הנחתים שהיה מוצב במקום היחידה של משמר החופים, ואף בנה מנחת בטון למטוסים צבאיים.  אך למעשה, רוב הטאיוונים לא מתעניינים בקיום האיים תחת שלטון טאיוואן, וכיום לא ברור מהי עמדת הממשל הנוכחי, ממשל צאי.


רפורמה במערכת המשפט בטאיוואן?

כחלק מהבטחת הבחירות של הנשיאה צאי, וכצעד שנועד לשקם את אמון האזרח במערכת, שוקלים בטאיוואן מעבר למערכת משפטית הכוללת אזרחים מן השורה. בין אם בצורה של חבר מושבעים, ובין אם בצורה של "משפט אזרחים" (שיטה בה יש 3 שופטים מקצועיים + 6 אזרחים הממונים למשפט הספציפי, לפחות אחד השופטים המקצועיים חייב לתמוך בהחלטת הרוב על מנת שתתקבל. השילוב הזה קיים ביפן ובגרמניה)
רוב הגופים המקצועיים, כמו גם לא מעט גופים חוץ-ממשלתיים, הציגו עמדות בעד החלופה השנייה-  משפט האזרחים.

האם זה אכן יקרה - כנראה שכן, אבל הקצב תלוי מאוד במערכת הפוליטית, ובכמה שהממשלה תהיה מוכנה לתעדף את הרפורמה, ההערכה היא שייקח כ 5 שנים לסיים את הרפורמה.

חשוב לזכור שהמערכת המשפטית הטאיוונית שונה ממה שאנו מכירים. לשופט יש סמכות אחרת, וגם לסנגור יש סמכויות אחרות. לדוגמא, רק משנת 2000 מותרת חקירה נגדית גם על ידי עורכי הדין ולא רק על ידי השופט.
המערכת המשפטית הטאיוונית היא הדהוד של המערכת הסינית המסורתית, בה השופט הוא התובע, והאחראי על המשטרה.

איך קוראים לנו? 

משחקי האוניברסיאדה עומדים להפתח 19-30 אוגוסט). ושוב יש ויכוח ציבורי האם טאיוואן צריכה לשקול להקרא "סין טאיפיי" או "הרפובליקה הסינית" או פשוט טאיוואן....?

"כולם יודעים איפה הם נולדו, ואיך קוראים למקום, אבל האם זה הזמן להתעקש על המינוח?" שואלים פרשנים בעיתונים בטאיפיי.
ברור לכולם שהדיון אינו על האוניברסיאדה - באירוע הקרוב  נציגים מטאיוואן (או יותר נכון אוניברסיטת טאיפיי) המארחת ישתתפו כ "סין טאיפיי". אבל הדיון על הייצוגיות בספורט חוזר לקדמת הבמה הציבורית, יחד עם דיון על עלויות אירוח המשחקים, היתרונות והחסרונות באירוע ראווה כזה, ואיך ניתן לנצל את ההזדמנות שגלומה במשחקים למיצוב טאיוואן בזירה הבינלאומית.

אוניברסיאדה 2017 טאיפיי


זאביק פוקס הוא מדריך טיולים, התגורר בטאיוואן שנים רבות והדריך בה טיולים רבים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (12-18 אוגוסט 2017)

הפסקת החשמל הגדולה   בשבוע שעבר  דיברנו על נושא איכות  הסביבה ובעיית החשמל בטאיוואן, שנראה שרק הולכת ומחמירה. ביום שלישי השבוע היו מספר הפסקות חשמל בטאיוואן שהשפיעו (ביחד) על 7 מליון אזרחים. מתחילים אף לדבר על השפעה של הנושא על פיתוח עתידי של קווי רכבת עילית ותחתית, שכן הם כולם מונעים בחשמל. שתי הערות על האוניבסיאדה Formosan Black Bear האוניברסיאדה נפתחה אתמול (19 לאוגוסט) עם נוכחות יחסית די דלילה מבחינת עילית הספורט העולמי. סין, אגב, נמנעה מלשלוח משלחת לטאיוואן. בכל מקרה, ישנו שיח ער האם האוניברסיאדה תשיג את המטרות שהממשלה הציבה לה – להעלות את המודעות לטאיוואן בעולם ולהביא עוד תיירים. למעשה האוניברסיאדה היא חלק ממה שקרוי "דיפלומטית התרבות" של טאיוואן. מדובר על מדינינות בה המדינה, כתוצאה מחסימת הקשרים הדיפלומטיים על ידי סין העממית, פועלת נמרצות בשטח התרבותי כחלופה לדו שיח דיפלומטי. ובאותו עניין - עיריית טאיג'ונג הודיעה השבוע כי הם מצפים ל 1.5 מליון מבקרים בתערוכת הפרחים העולמית שהם יארחו שם בשנה הבאה. רוב האורחים צפויים להיות יפנים וסינים מסין העממית.

קניות בטאיפיי

ברור לי שאני לא ממש מבין בקניות, קונה גרוע ובכלל בעל מוגבלות חמורה בכל מה שקשור לשופינג. אבל תמיד שואלים מה יש לקנות ואיפה בטאייפי, ועם השנים למדתי לענות... הרשימות כאן הם חלקיות – ואם יש למישהו המלצות נוספת, אנא תוסיפו אתה ההמלצות בתגובות. מותגים האזור החדש יחסית של טאיפיי הוא   שינג אי שממזרח לרחוב קילונג. שם נמצא מגדל ה 101, שם יש מספר לא קטן של חנויות כלבו ענקיות. זה המקום לחפש מותגים בין-לאומיים, כמו גם מקומיים. אם נרצה להתמקד במקום אחד שממנו אפשר להתחיל לשוטט - להתחיל בחנות הכלבו היפאנית מיצוקושי, להמשיך משם צפונה לאורך המדרחוב. כתובת מדוייקת: 新光三越台北信義新天地 A11 Shin Kong Mitsukoshi Xinyi Place A11   שוק שתיירים אוהבים אחד המקומות האהובים על תיירים הוא אזור הקניות וו פן פו. רחוב שלם של חנויות סיטונאיות וקמעוניות של בגדים ומתנות במחירים מפתיעים. הסמטא מתחילה ברחוב סונג שאן, ולא כדאי להגיע מוקדם מדי, כי הרבה חנויות נפתחות רק בצהריים. השם, אגב, בעל הסטוריה מעניינת - חמש משפחות של ילידים קנו את הקרקע שם בתקופת שושלת צ'ינג, ובמשך שנים המקום היה שוק של

טאיוואן למטיילים (בתחבורה ציבורית)

הכנות או דברים לעשות עם הנחיתה: 1)       גוגל טאנסלייט, להוריד אפליקציה + מילון אחד או שניים, מהאפליקציה. אם האפליקציה והמילונים מותקנים בנייד אין צורך ברשת. 2)       קנייה (כבר בשדה התעופה) של כרטיס איזי כארד לתחבורה ציבורית. אפשר לטעון אותו בכל מקום בחנויות של 7-11 הנפוצות מאד. 3)       עדיין בשדה - הרשמה לרשת הווי-פי החינמית של טאיוואן - HI-FI או דומה. ההרשמה תאפשר לנו להתשמש בווי-פיי חינמי ציבורי ברחבי האי, כמעט בכל עיר. 4)       לקחת מפות מעמדת המידע לתיירים. יש מפה אחת של כל האי, ויש (עדיף) את טאיוואן מחולקת לשלוש - צפון, דרום ומרכז. כמובן שלקחת מפות של העיר/ערים למי שחושב על פרק זמן ארוך בטאיוואן, יש אפליקציה של אוטובוסים ותחבורה ציבורית, מומלץ לבקש בשדה שיורידו לכם ושיסבירו לכם את השימוש. ביגוד וציוד טיולים את טאיוואן חוצה חוג הסרטן, מה שהופך את טאיוואן למדינה סוב-טרופית. עם זאת, רכס ההרים המרכזי בטאייוואן כולל לא מעט פסגות מעל 3.5 ק"מ, חלקם מושלגים בחורף באופן קבוע. בעבר טאיוואן הייתה חווה כ 10-15 טאיפונים בשנה, בין החודשים יולי לספטמבר. בשנים האחרונ